Min flytt till Spanien: En bilresa genom Europa

Hej på er!

Det har gått en bra stund sen det dök upp ett nytt inlägg på den är sidan. Förklaringen är lite lång, men enkel: jag har flyttat. Och inte bara en sådan där byta lägenhet, flytta till en annan stadsdelsflytt. Nej, jag flyttade till Spanien.

Idag är det två veckor sedan som jag och Johan proppade in varenda liten ägodel vi ville ha med oss, i en alldeles för full Peugeot. Datorskärmar, symaskin, kläder, filtar, ett tält, ett stormkök och Felix köttbullar på burk lämnade Sverige en måndagseftermiddag i september. Framför oss, en lång bilfärd genom ett nyöppnat Europa med destination Torrevieja.

Men innan vi kunde slå oss ner på en balkong i Spanien väntade en ganska omtumlande tältturné genom Danmark, Tyskland, Schweiz, Italien och Frankrike. Man kan säga att vår första curve ball kom redan morgonen då vi vaknade upp i Danmark. Dag två.

Vår initiala plan var att åka genom Luxemburg och rakt ner i Frankrike. Men som ni säkert förstår, att tälta sig genom en kontinent blir så mycket roligare när solen skiner och regnet inte faller. Och i Luxemburg skulle det falla. Och falla. Och falla. Så vi ruttade om, ner genom Tyskland. Vi körde ner mot Frankfurt och hur soligt det än skulle ha varit, så regnade det. Vår andra natt, och vi var redan tvungna att ta in på hotell. Bland vingårdar hittade vi ett inrökt hotell och världens snällaste hotellägare. Sov som stockar och satt i bilen redan runt nio morgonen efter.

I Tyskland, påväg mot Alperna hamnade vi snett på motorvägar, hamnade i Schweiz, blev av med EU-internet, letade upp ett IKEA med wi-fi, fastnade i en till regnstorm och sov över på hotell i Frankrike med landsgränsen som granne. Vi vaknade och körde rakt in i bergen, hittade småvägar av grus och sten som tog bilen upp över 2000 meter, svor över vägar som inte längre fanns, som var igenväxta, över campingar som var stängda och stod som lamslagna framför overkliga vyer. Vi blev yra av serpentinvägar och andfådda av tunn luft. Körde långa motorvägar i dalar, på bergsväggar. Någonstans körde vi in i Italien och tillbaka till Frankrike igen.

Så stod temperaturmätaren plötsligt på 24 grader. Och naturen var platt. På något sätt hade vi kommit ut på andra sidan och hamnat vid franska rivieran. Ynka åtta timmar till Torrevieja. Det var ju bara att blåsa på, vi skulle kunna vara framme vid tio på kvällen.

I höjd med Valencia gav vår bil upp. Klockan var runt halv nio och vi var så nära på att få sparka av oss skorna, korka upp en cava och njuta av att vara framme. Istället blev vi strandsatta bredvid en motorväg i väntan på att en bärgare skulle hämta upp bilen. Ingen pratade engelska. Jag pratar knappt spanska. Men på något sätt kom det en taxi, hämtade upp oss, lämnade oss vid ett hotell och två dagar senare fick vi även en hyrbil för att åka ner till vår nya lägenhet i Torrevieja. Ytterligare tre dagar senare, i torsdags, fick vi hämta ut vår bil. Helt lagad. Hörni, ibland är det bra att ha ett försäkringsbolag.

Så man kan väl säga att jag idag lyckats komma ikapp livet så pass att jag har tid till sånt som inte bara måste bli gjort, utan sånt jag även vill ska bli gjort. Som det här inlägget. Och något inlägg på Instagram. Och kanske något litet för att, galet nog, ligga före min planering. Det känns otroligt skönt. Jag har flyttat till Spanien och är nu redo att bo in mig.

Fler resor

Föregående

5 steg till att sälja på Etsy: Såhär öppnar du en egen shop

Nästa

Sy egna kläder: Enkla saker att sy som nybörjare