5 steg till att sälja på Etsy: Såhär öppnar du en egen shop

Du har säkert nångång hört talats om Etsy. Plattformen där man kan starta en webbshop och sälja sina hantverk och alster, kläder och möbler. Ja, det är en webbshopshub som styrs av vad säljare vill erbjuda, så här kan man hitta lite allt möjligt. Kanske är det så att även du är sugen på att starta en webbshop på Etsy och genom en googling på typ “sälja på Etsy” eller “öppna Etsy shop” hamnat här för tips på hur du kan få din Etsy shop att blomstra.

Och då, min vän, har du hamnat helt rätt.

Så började jag sälja på Etsy

Jag började själv sälja på Etsy i Oktober 2020, och hade min shop öppen fram till våren 2021 då jag bytte till shop här på min webbsida. Vid starten bodde jag i England och vi blickade fram mot ännu en lockdown. Lyckligtvis för mig, hade jag under tidigare lockdowns hittat min passion för makramé vilket betydde att jag hade något att pyssla med under alla de timmarna jag spenderade hemma. Det kom till en punkt då jag själv inte kunde få plats med mina amplar, utan behövde nånstans att göra av dem.

Jag hade tidigare hört om Etsy och det var ungefär runt en alldeles för stor samling av amplar som jag började fundera på en egen Etsy-butik. Kunde det vara så att jag skulle kunna tjäna pengar på en webbshop där jag kunde få mina amplar sålda?

Det visade sig att ja, det gick. Med bravur. Det gick inte från dag ett, men snöbollseffekten kom ganska snabbt efter att jag fått min första ampel såld. Nu har jag många lärdomar och visdomsord med mig från mitt första år som Etsy-säljare, både från England och från Sverige där jag haft min shop sedan 2021. Mina tips på hur man säljer på Etsy är något som jag vill dela med mig av idag.

En bild från starten 2020…

… och en från ett år in, hösten 2021.

Vad är Etsy?

Etsy är som sagt en plattform där du som kreatör kan starta en webbshop för att sälja dina produkter online. Det är ett bra alternativ för dig som vill driva en egen webbshop, men som inte är redo att äga en själv. Etsy är ett av de billigaste alternativen för en webbshop (mer om kostnader för Etsy längre ner) och du slipper själv driva all trafik till din butik. Har du rubricerat och beskrivit dina produkter rätt, så dyker de upp i sökresultaten i Etsys sökfunktion.

När du startar din butik på Etsy finns det alltså redan en nischad publik att sälja till på hemsidan. Du måste bara hitta rätta rätta metoden för att de ska se just din produkt.

Så startar du en egen onlineshop på Etsy Sverige

Än är Etsy Sverige ganska litet i jämförelse med andra länder. USA, Storbritannien och Australien är stora marknader för Etsy medan EU fortfarande har en växtspurt att se fram emot. Men det märks att vi är påväg framåt. I Sverige växter Etsy för varje dag och vem vet, inom några år kan Etsy vara jättestort i Sverige.

Funderar du med andra ord på att starta en onlineshop på Etsy som du vill hålla igång länge, now’s the time. Du kan redan nu sälja till en mindre publik i Sverige, men även vända dig mot hela världen där Etsy är mer populärt. När boomen väl kommer till Sverige, har du redan en väletablerad shop som kan generera konverteringar från start.

Steg 1: Vad ska du sälja och vad ska din shop heta?

Det går inte att starta en shop utan att veta vad du ska sälja, eller vad den ska heta. En mäktig uppgift, kanske. Men visst känns det bättre när jag säger att du bara behöver en produkt för att starta, och att du kan byta namn på din shop i efterhand?

Fundera på vad för typ av produkter du vill sälja, om du inte redan har det spikat. Börja sen med att lägga ut en produkt och öka successivt ditt inventarie vartefter. Jag började med att lägga upp tre olika amplar i en och samma annons, men jag har sen dess både modifierat designen på dessa och även bytt ut dem helt. Jag säljer fortfarande makraméamplar, men de ser annorlunda ut än vad de gjorde när jag startade.

Mina amplar jag startade med. Den till höger har jag designat om, de andra två har jag helt fasat ut.

Steg 2: Fundera ut en sökbar titel och beskrivning

När du skapar din annons behöver du tänka på hur din produkt ska nå ut till Etsys publik: du behöver sökmotoroptimera din annons. Detta gör du genom att titulera din produkt med ord som köpare söker på. Testa söka på det du säljer och se vad andra har satt som sina rubriker. Fundera på vilka sökord och sökordsfraser som passar dig och lägg till det i din annonsrubrik. Använd alla tecken som är tillåtna i rubriken så du får en lång titel med sökbara ord, men skriv de viktigaste orden först.

Fortsätt sen med att beskriva din produkt. Hur ser den ut? Vilka material använder du? Är den digital eller fysisk? Hur ser fraktmöjligheterna ut, säljer du till hela världen eller bara Sverige? Vänder du dig utomlands bör din text vara på engelska, så alla förstår och kan söka på din produkt. Beskriv din produkt så noga och inbjudande som möjligt. Även här kan du kolla på hur andra leverantörer skrivit för att få inspiration. Men var inte den som är den, och kopierar andras texter. Det lönar sig aldrig.

När du skapar din annons kan du även fylla i alternativ som taggar, färgval, storlek på produkten och så vidare. Ju mer du fyller i, desto lättare kan din målgrupp hitta dig. Välj även om du vill ta betalt för frakt eller bjuda på den.

Steg 3: Fotografera och filma din produkt du vill sälja

Det näst viktigaste är bilder. Köpare vill se vad det är de köper, såklart. Och de vill se det fort. När besökare söker efter produkter på Etsy är det bilderna som talar högst. Se till så att din thumbnail (miniatyrbilden som dyker upp i sökresultatet) är tilltalande och sticker ut bland mängden. Produkten ska synas tydligt även om bilden är liten och själva bildspråket ska vara skarpt och tydligt för köparen. Det är så du får deras uppmärksamhet.

När besökarna väl är inne på din annons vill de se produkten från fler vinklar, närbilder och gärna en video för att få en bättre uppfattning på hur den ser ut i verkligheten. Även Etsy gillar videos, och det kan spela till din fördel när det gäller algoritmen i sökresultatet.

En thumbnail jag hade i våras där det syns vilka amplar som finns i annonsen.

Steg 4: Publicera din annons och snygga till din Etsy-shop

När hela din annons är skriven och du satt pris, är det dags att publicera den. Men det är inte riktigt klart där. Du vill ju också ha en välkomnande startsida på butiken. Här vill du alltså ha med:

  • Bannerbild som visualiserar det du säljer

  • Profilbild på din shop, logga eller produkt

  • Generell beskrivning av shopen

  • Eventuella länkar till sociala medier

  • Beskrivning av dig som ägare av shopen

Köpare vill veta vem det är de köper av. Genom att lägga till en personlig beskrivning av dig, och varför du driver din shop, kan du öka chanserna att konvertera besök till köp.

Steg 5: Få din första beställning

Jag önskar det vore så enkelt som att bara invänta din första köpare. Och visst kan det hända. Men troligtvis behöver du ta i lite mer än så. Bjud in dina vänner, bekanta och deras bekanta till din shop. Dela den på sociala medier. Om du tidigare har sålt via till exempel Instagram, be dina kunder lägga sin beställning via din Etsy-shop i fortsättningen.

Det är när Etsy ser att du kan konvertera besökare till sålda produkter som de inser att du är nån att visa i sökresultaten. Etsy vill såklart framhäva de som drar in pengar och som visar upp nöjda kunder. Försök därför själv leta upp din första Etsy-kund för att få bollen i rullning.

Är kunden dessutom nöjd och lämnar en bra recension på din shop kommer det gå ännu bättre. Var därför inte rädd för att be dina kunder om recensioner om de blev nöjda med sin produkt. Att lämna en recension går dock bara om kunden är medlem på Etsy.

Vad kostar Etsy?

När du startar din shop betalar du en liten summa för varje annons du vill publicera. Utöver det finns det inga avgifter du måste betala innan du fått något sålt. Det finns alltså inga medlemsskap eller prenumerationer du måste betala för att få sälja på Etsy.

När du väl fått din produkt såld, drar Etsy en liten summa som kostnad för det jobbet de gör (hostar plattformen, visar upp din annons och sköter om allt så dina kunder kan handla på ett säkert och smidigt sätt).

När jag sålde en makraméampel för 142 kr, tog Etsy 10 kr av den biten. De tog även 1.70 kr för att uppdatera annonsen med antalet produkter jag hade kvar till salu. Med andra ord så är det en väldigt liten summa att betala för att få sälja sina produkter på Etsy.

3 tips för en lyckad Etsy-shop

Lägg upp nya annonser kontinuerligt

När du har ditt startutbud, lägg upp en plan på hur ofta du vill komma ut med nya produkter. Du vill visa Etsy att din shop fortfarande är relevant, så lägg hellre upp nya annonser med lite mellanrum istället för att publicera tio stycken på en gång.

Jobbar du parallellt med att marknadsföra dina släpp på sociala medier blir din publik inte heller överväldigad av massor av ny produkter, utan kan hänga med på vad du erbjuder. Hur du släpper produkter beror lite på vad du säljer. Kanske kan du släppa kollektioner? Produkter som liknar varandra, eller variationer på en och samma produkt.

Scrunchies av återanvänt tyg, från min shop.

Våga marknadsföra

Var inte rädd för att använda Etsys marknadsföringsverktyg. Du kan annonsera från 1 USD om dagen och se hur det funkar. Jag brukade annonsera för runt 5-10 USD om dagen, då låg min inkomst på minst det dubbla av vad jag marknadsförde för. Marknadsförde jag för 50 USD i månaden, fick jag ofta sålt för 100-150 USD bara på mina betalda annonser.

Inkludera tackkort i ordern

Om du säljer en fysisk produkt, skicka gärna med ett tackkort till din kund. Vill du ha ytterligare lite pluspoäng, skriv med en handskriven hälsning. Det uppskattas alltid! I en av mina recensioner jag fått, står detta:

Beautifully made with a lovely hand written note to say thank you - my plants look so lovely, this is my second purchase from this seller.

Att kunna ge kunderna det där lilla extra gör det så värt det att skriva några rader för hand, även om det kan kännas enklare att bara lägga med ett tryckt kort. Allt handlar om service och omtanke. Och att kunder handlade från och stöttade just min shop var guld värt för mig.

Time to get the ball rolling!

Jag hoppas du fått nog med tips och tricks så du känner dig nog peppad för att starta din shop. Faktum är att det troligtvis kommer kännas lite förvirrande och snurrigt i början, men det bästa sättet att lära är ju ändå att göra. Nu har du i alla fall lite bra info att ta hjälp av, som jag gärna hade haft med mig när jag öppnade min shop.

Lycka till med din Etsy-shop!


Föregående
Föregående

Second hand-guide: Mina bästa tips för att handla begagnat

Nästa
Nästa

Min flytt till Spanien: En bilresa genom Europa