Roadtrip Stockholm-Lofoten: Tips till att köra i Norge
Att göra en roadtrip till Norge är alltid en bra idé, men inte alltid lika lätt. Det finns vissa saker att tänka på, därför vill jag dela med mig av mina tips för när du ska köra i Norge och hur trafiken fungerar i vårt grannland. Kanske ska du göra en roadtrip mellan Stockholm och Lofoten också, precis som jag gjorde? Vare sig du ska till Lofoten eller en annan del av norra Norge, så hittar du matnyttiga och bra tips här i inlägget.
Att köra bil mellan Stockholm och Lofoten
Den snabba rutten: E4 genom Sverige
Att bila från södra Sverige till Nord-Norge är inget man gör bara sådär, det krävs ändå lite planering. Om man väljer att åka den snabba rutten så tar det ungefär 18 timmar enkel väg, och då är en båtresa på tre timmar inräknad. Man kan välja mellan att åka upp till Sundsvall eller Örnsköldsvik, korsa Sverige via Arjeplog och tillslut nå Bodø för att åka båt sista vägen. Tidtabeller för båten hittas på Torghatten Nord, färden kostar ca 900 NOK för en bil + två vuxna, och betalas på båten.
Den vackra rutten: genom nationalparker och längs Norges kust
Man kan också åka via Norge. Det gjorde vi, jag och Johan alltså: Stockholm-Kristiansund-Trondheim-Bognes-Lofoten. I körtid tog det totalt cirka 38 timmar som vi fördelade på tre dagar. Det finns massvis av campingar strödda över Norge, stora som små.
Kan starkt rekommendera att beräkna fler dagar än så, för det fanns så mycket att se som vi inte stannade på. Vi hade egentligen räknat in en del dag till, men det konstanta regnet gjorde oss ganska omotiverade på att uppleva alla nationalparker. Jag skulle tro att minst fem dagar är en bra tidsram, det är väldigt skönt att kunna dela upp körningen över flera dagar än vi gjorde. Att spendera minst 10 timmar i en bil i tre dagar var inte jätteroligt.
I övrigt gick det hur bra som helst att köra upp. Det var en stor fördel att kunna ha med sig vad man ville, och att det blev så mycket mindre släpande mellan transporter.
Bo längs vägen
Ska man köra till Lofoten så måste man ha någonstans att bo under tiden, om man inte vill köra 18 timmar i sträck, då. Att campa är ett hett tips.
Ta in på camping
Under säsong har campingarna öppet till sent på kvällen, och priset varierar beroende på hur du väljer att bo. När vi åkte i april så hade säsongen inte dragit igång än, så vi hade lite svårt med att hitta öppna campingar eftersom vi alltid anlände runt tio på kvällen. Jag ringde alltid i förväg för att se om de kunde släppa in oss, så vi slapp köra till campingar som inte var öppna. Att tälta kostar ungefär 150-200 NOK, och att hyra en stuga mellan 450-600. Kom ihåg att snön ligger kvar länge, när vi kom över Trondheim i slutet av april var marken fortfarande täckt av snö.
Fricamping
Ett sätt att bo, som jag kommit att bli riktigt förtjust i, är att campa vilt. Ja, det är inte så vilt men det betyder helt enkelt att du campar i det fria. På en rastplats, i skogen, bredvid en äng eller på toppen av ett berg. När jag bilade genom Pyrenéerna campade jag fritt varje natt - enkelt och gratis.
För att ha koll på var du kan stanna till, hur det ser ut och vad för typ av camping som funkar rekommenderar jag att du laddar ner appen Park 4 Night. Den visar var du befinner dig, och var andra campat före dig. Om nån har hittat en bra plats, kan de lägga till den i Park 4 Night med info och bilder som du kan ta del av för att hitta din sovplats. Här står allt från om campingen kostar: om den främst är funktionell eller vacker, om den är anpassad för tält, husvagn, campervan osv samt att andra kan lämna kommentarer om hur deras upplevelse var. Toppenapp!
Norges vägar
Vägarna i Norge håller hög standard. Det var inte alls många vägar som var trasiga, eller ens gropiga. Men detta för en anledning: Norge har så otroligt mycket tullar (bompeng). Det kan vara in till städer, mitt ute i naturen, över broar. Priset varierar, allt från 5 till 45 NOK för en personbil. Bra att veta är att de större tunnlarna tar tull. När vi åkte från Atlantenvägen till Kristiansund fick vi betala 195 NOK för att köra genom undervattenstunneln. Så planera väl, och kolla om rutten ni planerat köra korsar vatten. Vi kom till ganska många stopp där våra enda val var att åka pendlarbåt för 150 NOK, eller vända om och köra runt bergen/vattnen/öarna som skulle förlänga vår restid med några timmar. Så kolla vart ni ska, och hur ni ska köra för att komma dit på bästa sätt.
Bra att veta om att köra bil i Norge
Norges tunnlar är många, och ofta väldigt långa. Den längsta vi åkte genom var nog drygt en mil genom berget. Tunnlarna är generellt ganska dåligt upplysta, och alla norskar använder därför helljus. Ganska logiskt, men absolut inget jag tänkte på innan jag kört genom bra många tunnlar.
Att bero på tunnlar: Det är en typisk sträcka där hastigheten mäts. Det funkar inte riktigt som i Sverige, där vi möter hastigheten med bara en kamera. I Norge finns det en startkamera och en slutkamera, och där emellan mäts medelhastigheten av hur fort du kör. Bromsar du in inför första kameran och sedan kör på för att bromsa igen vid andra kameran, kan du alltså fortfarande åka dit pga din medelhastighet.
Noskar är generellt riktigt laglydiga i trafiken, det var otroligt sällan vi blev omkörda och när vi blev det så var det av en svensk bil. Det var inte heller många som gled över mittsträcket i öppna kurvor, något jag och halva min släkt är mästare på att göra.
Avstånden är så mycket längre än vad de ser ut att vara på kartan. Kom ihåg Norges alla berg och fjäll och allt vad de har. Det går liksom inte att köra genom en nationalpark, hur mycket man än vill. Det är helt enkelt bara att gilla läget och spendera tre timmar med att köra runt ett berg. Vacker omgivning, men tidskrävande för det.