Road trip längs Sveriges västkust: Platser att besöka från Strömstad till Smögen

Jag älskar att bila genom olika länder och naturområden. Sommaren 2018 valde att jag bila från Sörmland till den svenska västkusten för att njuta av en dag av hav och vackra småstäder. Att besöka Västkusten i Sverige behöver inte ta en hel vecka. Har man bara en dag på sig, så räcker det tycker jag. Du kommer inte hinna åka längs hela kusten, men du kan välja några ut några platser som du kommer hinna med utan att stressa. Avstånden mellan de olika städerna är inte långa, därför är det en så utmärkt plats att bila på.

> Läs även: Se & göra på Österlen: Från Ystad till Åhus

En roadtrip-guide till Västkusten

Att bila längst Sveriges västkust är en populär aktivitet på semestern. Det är en rutt som ger mycket för pengarna, så att säga. Den ena västkuststaden är sötare än den förra, bilturen blir bara vackrare och vackrare. Att göra just en road trip längst västkusten är ett så förmånligt sätt att se hela Bohuslän på: Från Strömstad till Smögen. Dessutom kör man även förbi nationalparken Kosterhavet vilket är en mycket trevlig plats att stanna på! Här nedan kan du läsa om min roadtrip-guide till västkusten och dess städer att besöka.

Kosterhavets Nationalpark

I norra Västra Götaland ligger Sveriges första marina nationalpark, ett område i skärgården perfekt för en liten dagstrip. Jag och Johan hittade det här stället av en slump när vi körde från Strömstad ner söderut, och så bestämde vi oss för att stanna till en stund. Vi åkte in via Tjärnö/Saltö, men det går även att åka ut till Kosteröarna med båt från Strömstad, nåt jag såhär i efterhand gärna skulle ha gjort! Det tar ungefär en timme att åka och kostar hundra kronor tur och retur.

kosterhavets nationalpark
kosterhavet bila västkusten
kosterhavet+västkusten+sverige

Grebbestad

Efter att ha lämnat Kosterhavets Nationalpark körde vi in till Grebbestad, en sån där typsik Västkuststad med vita hus, segelbåtar och ett berg att bestiga. Som första stad på Västkusten var jag riktigt exalterad och var tvungen att släpa med Johan upp hit. Så fin plats att ta med fika till, sitta på berget och spana på bilar och båtar som far förbi den lilla staden.

grebbestad
grebbestad västkusten roadtrip

Fjällbacka

Jag tror det här är min favorit av de små städerna vi körde igenom. Den här byn sticker ut lite i jämförelse med de andra, i och med att husen är målade i fler färger än vitt. Tyckte om det! Även här finns ett berg att gå upp på, tror det kan vara fint därifrån!

fjällbacka
västkusten städer

Bovallstrand/Hunnebostrand

När vi kom till Bovallsstrand och Hunnebostrand var solen påväg att gå ner. Både jag och Johan var ganska bestämda på att hinna åka ner till Smögen för att se solnedgången, så vi stannade inte länge i dessa byar. Båda städerna är kända för bra restauranger och stränder. De är supermysiga att ta ett varv runt också, spana in de olika husen som är byggda bland bergen.

bovallsstrand

Smögen

Jag kommer ihåg när jag var liten, en husvagnssemester. En vecka i Smögen. Jag minns inte hur det såg ut, bara att den söta lilla staden vid vattnet skulle vara en bra solnedgångsstad. Och herregud, vilken solnedgång! Kanske är det den bästa jag sett i Sverige? Vi parkerade längst ut bland huset och klättrade upp på de släta klippblocken som försvinner ner i havet. Där satt vi länge, nästan ensamma, och kollade på den klarorangea himlen. Kan varmt rekommendera att avsluta en västkustdag här. Men ta med en tröja, för när solen går ner blir det riktigt kallt.